27-11-2009 - 29-11-2009 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Peelen - WaarBenJij.nu 27-11-2009 - 29-11-2009 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Peelen - WaarBenJij.nu

27-11-2009 - 29-11-2009

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

30 November 2009 | Suriname, Paramaribo

Vrijdag 27 november 2009

Vanmorgen heb ik op het werk de site bijgewerkt. Ook heb ik de mailtjes en sites nog even nagekeken, zodat ik weer helemaal op de hoogte was van alles uit Nederland. Nadat ik dit allemaal gedaan had, ben ik nog wat voorbereidingen gaan treffen. Om tien uur had ik een gesprek met dhr. Ramdhani.

Uiteindelijk rond kwart over tien had hij tijd. Het was de bedoeling dat we de voortgang van de opdracht zouden bespreken en ook had ik al redelijk wat ideeën om van alles te verbeteren. Zo had ik een voorstel voor grotere afvalbakken, schoonmaak van kantoren buiten werktijd, een aftekenlijst voor het schoonmaken van de toiletten en een afvalbak voor etensresten. Ook had ik nog een paar anderen. Meneer Ramdhani was erg positief en zo goed als alle voorstellen gaan uitgevoerd worden. Komende week moet ik dit met meneer Elizee gaan bespreken en dan kunnen we aan de gang.

Ik was erg blij dat het gesprek goed ging en dat hij zo positief was. Is toch weer een reden om er met een goed gevoel mee verder te gaan. Ik ben gelijk begonnen met het maken van een actielijst waarop dingen staan die nog gedaan moeten worden en door wie. Zo heb ik iets meer overzicht. Verder het ik ook de aftekenlijst voor de toiletten gemaakt. Deze moet nog wel goedgekeurd worden, dus laat ik hem op onze volgende afspraak zien.

Om half vier ben ik gelijk naar huis gegaan, want ik had met Romario afgesproken dat hij mij om kwart voor vijf op zou halen. Hij zou bij een school een groep jongeren gaan begeleiden. Normaal doen zijn vriendin en haar moeder dit, maar de moeder kon niet en zijn vriendin zou later komen. Het thema van vanavond was sport en spel. Dat werd dus voetbal. De kinderen vonden het erg leuk, maar het is bijna niet te doen. Het veld was te klein voor zoveel kinderen. Voordat ik ging heb ik ook nog mijn sinterklaascadeautjes uitgepakt. Ik had een kraslot en het spel Sims 2 gekregen. Dank je wel daarvoor. Eindelijk een keer een ander spelletje.

Toen ik weer thuis ben gekomen heb ik niet veel meer gedaan. Ik heb nog wat gelezen en ben toen gaan slapen.

Zaterdag 28 november 2009

Ik was vanmorgen erg vroeg wakker en heb erg slecht geslapen. Eerst heb ik nog even gelezen en toen ben ik er uit gegaan om naar de stad te gaan. Ik moest nog een rood t-shirt kopen voor vanavond. Dan ga ik met Indra naar het Digicel concert en de dresscode is rood. Dit zijn de kleuren van Digicel.

Rond half tien was ik in de stad en ben ik gaan zoeken. Eerst heb ik nog een mooi voetbalshirtje van de Suriprofs gekocht. Ik wilde een mooi voetbalshirt hebben en nu kwam ik hem tegen dus heb ik hem gelijk maar meegenomen. Daarna ben ik verder gaan zoeken, maar in de eerste paar winkels was het niks. Toen ben ik een mall in gelopen en vond ik een echt orichinees Lacoste polo in het rood. Gelijk maar gepast en voor 30 SRD was ik in het bezit van een rood shirt. Missie volbracht dus maar weer naar huis, want daar wacht heel veel was.

Tussen kwart over tien en half elf was ik weer thuis en ben ik gelijk met de was begonnen. De mand was namelijk helemaal vol. Een flinke klus dus. Halverwege begon de lucht erg grijs te kijken dus dat was balen. Toch maar snel doorwassen. Uiteindelijk begon het toch te regenen, maar gelukkig is er hier een afdak boven de waslijnen. Ik heb alle was schoon gekregen.

Daarna heb ik niet veel meer gedaan. Ik heb een beetje gelezen en niks gedaan. Om vier uur toch maar wat gegeten en daarna verder gegaan met niks doen. Ook heb ik de taxi gebeld om mij naar het André Kamperveenstadion te brengen. Daar is het concert.

Om negen uur haalde de chauffeur mij op en zijn we daarheen gereden. Toen we er bijna waren wist hij nog te vertellen dat hij met zijn vijfde blik bier bezig was. Halve liters nog wel. Ik zei tegen hem dat hij dat wel eerder had kunnen zeggen, maar hij zei dat hij wist wat hij deed in het verkeer. Maar goed, we waren er toch bijna. Ze verwachtten een grote drukte. Het concert werd gehouden omdat Digicel (telecomprovider) twee jaar in Suriname is. Er zouden een paar Surinaamse artiesten optreden in het voorprogramma. Daarna zouden drie artiesten/groepen uit Jamaica optreden. Dit waren Demarco, Morgan Heritage en Beenieman. Beenieman was ook meteen de enige die ik kende. De toegang was gratis. Het was de bedoeling dat alle mensen met een Digicel simcard een gratis smsje stuurden en dan kregen we een smsje terug waarmee we naar binnen konden.

Dat dit grote onzin was bleek vanavond wel. Er is niemand geweest die ook maar één smsje gecontroleerd heeft. Verder vond ik dat het allemaal niet erg slim opgezet was. Je moest bonnen van tien SRD kopen. Dan kreeg je een strip van papier met stukjes waar verschillende bedragen opstonden. Dit waren 3, 2,50, 2, 1,50 en 1 SRD. Je moest dan iedere keer het goede bedrag er vanaf scheuren en afgeven. Doe gewoon muntjes van hetzelfde bedrag dat schiet tenminste op. Indra en ik hadden een paar strips gekocht en toen zijn we een rondje gaan lopen. Ik bestelde bij een andere bar wat te drinken en wilde met die bonnen betalen. Toen zei die man dat die alleen voor de andere bar waren. Ik moest toen betalen. Het was 5 SRD voor een baco dus dat viel nog wel mee. Maar het gekke was dat bij die bar de bedragen anders waren dan bij de eerste. Heel apart allemaal. Verder schoot het helemaal niet op met drank en eten bestellen. Iedereen achter de bar deed maar wat en ze waren zo traag als slakken.

Het was erg druk en de muziek was ook behoorlijk. Het meeste was dancehall en reggae. Wel viel Beenieman erg tegen. Ik vond het live erg slecht, terwijl hij toch best goede nummers heeft. Morgan Heritage was wel goed, maar het duurde wel erg lang voor hij stopte. Hij bleef maar door gaan met nog één nummer. Dit terwijl iedereen toch wel op Beenieman aan het wachten was. We zijn na een paar nummers van Beenieman naar huis gegaan. Indra heeft mij hier afgezet. Het was toen half twee. Een mooie tijd om te gaan slapen.

Zondag 29 november 2009

Vanmorgen was ik alweer om zes uur wakker en ik kon niet meer slapen. Behoorlijk balen dus. Ik heb het eerlijk gezegd sowieso een beetje gehad. Ik zit niet lekker in mijn vel de laatste dagen en het liefste zou ik per direct naar Nederland terug gaan. Ik heb het helemaal niet meer naar mijn zin.

Dit zal voor jullie wel als een verrassing komen, maar het is niet anders. Ik heb nog even op bed gelegen en wat gelezen en ben er om half negen uit gegaan. Ze zouden Vitesse-Ajax uitzenden. Maar, hoe kan het ook anders, het was niet op televisie. In plaats daarvan kwam er één of andere domme tekenfilm. Flink balen dus. Toen ben ik maar weer naar de slaapkamer gegaan om mijn stuk te typen. Het is weer een beetje blijven liggen, dus ik moest alles nog typen.

Toen ik op bed lag te lezen, begonnen de honden heel hard te blaffen. Ik ben toen toch maar gaan kijken en er stonden twee mensen bij de poort. Of ik even vijf minuten had om over de bijbel te praten. Toen heb ik meteen maar duidelijk gemaakt dat ik geen interesse had. Daarna ben ik weer verder gegaan met lezen, computeren en af en toe voetbal kijken.

Om half vijf werden Gerda en ik opgehaald om naar de Jaarbeurs te gaan. Dat is een beurs waar veel Surinaamse bedrijven zich presenteren. Het was niet zo spectaculair, dus ook hier waren we snel weer klaar. De rest van de avond heb ik niet veel meer gedaan. Wel heb ik nog met thuis gebeld. Ik ben vroeg gaan slapen. Morgen begint de werkweek weer en ik hoop dat het dan beter gaat.

  • 30 November 2009 - 13:48

    Paul:

    Hey, vet shirt suriprofs..

    Hou t nog ff vol, binnenkort komt je meid al op bezoek. Ik weet t, wanneer je een aantal maanden ergens anders bent krijg je soms heimwee, zeker als jullie thuis ook nog ff langs is geweest....

    Spreek je nog wel, de grtn

  • 30 November 2009 - 14:01

    De Bovenkampjes:

    Ha die Mark
    Wat lezen we nou? Niet meer naar je zin? Kom op he, hou het wel vol. Nog een paar weken en dan zijn Britt en Ralph er. Toch weer iets leuk om naar uit te kijken. Maar ik kan jou wel begrijpen.
    Je mist ons natuurlijk allemaal(grapje). Nou, we hebben zaterdag het feest van Diny gehad, het was echt heel gezellig,maar we misten je wel op de dansvloer.
    Zondag was sinterklaas bij wim geweest, was ook heel gezellig. Die sint was zaterdag ook nog eventjes op het feest van Diny geweest en had ons dan ook allemaal gezien. Ook waren er nog 2 oude sarahs op het feest geweest. Nou mag jij 3 keer raden wie er een van was. Juist ja, je moeder en Gerrie. Ze hadden het wel leuk gedaan. Nou ja, dat was het wel weer. Groetjes

  • 30 November 2009 - 14:05

    Fam.Lamers Druten:

    Hallo Mark, nog effe volhouden en dan komen de ossjes. Probeer er nog iets van te maken. Bij ons is het grijs en wat druilerig weer. En allemaal zieken kinderen om ons heen. Laat daarom de zon toch nog maar voor jou schijnen.Groetjes en hou je haaks.

  • 30 November 2009 - 14:12

    De Ossjes Oafere:

    Ha die Mark,
    Je kunt je weer goed uit gaan leven op de opdracht op je werk. Probeer daar maar veel energie in te stoppen dan gaat de tijd een beetje snel voorbij. Tuurlijk baal je van alles, Johan en Hannie weer weg, gewone werk weken, geen vrije dagen, maar... even doorbijten nu!! Het grootste deel zit erop, dus ga nu maar streepjes zetten dan schiet het harder op. Je hebt één groot voordeel daar, het is er lekker warm. Dat is hier wel anders op dit moment. Gisteren hebben we een Jack Russell opgehaald bij een collega van Nol. Deze is nu bij ons Annie en Lambert, die hebben het erg gezellig gevonden met Ozzy toen wij het weekendje weg waren, dus vandaar. Het gaat tot nog toe erg goed. We hopen dat ze er veel plezier aan beleven. Verder gaat hier alles z'n gangetje. Zet 'm op, hé. Tot gauw.
    Liefs vanuit de Pas

  • 30 November 2009 - 14:43

    Anja:

    Hoi Mark,
    Het was natuurlijk heel gezellig met je ouders daar! Da's nu effe afzien. Maar nu kun je aftellen totdat Britt komt. En als zij weer naar huis is schiet je stage al weer op! Nog even volhouden!! Groetjes ook van de rest, Anja

  • 30 November 2009 - 20:06

    Peter:

    Kop op Markie,

    Nog een paar weekjes en dan komt het volgende bezoek alweer!!! Nu dus flink aan het werk zodat de tijd lekker snel gaat. En zorgen dat het werk dadelijk af is zodat je kunt genieten van de vrije dagen met Britt en Ralph.

  • 01 December 2009 - 08:37

    Nick,Erwin + Judith:

    Hé Mark

    We lezen net je verslag. Valt niet mee hè om de draad weer op de pakken nadat je ouders weer naar Nederland zijn. Maar nog een week of 3 en dan zijn Ralph en Britt er en dan nog 2 weken (?) en dan ben je alweer in Nederland. Gelukkig vallen je ideën goed op je stage. Hopelijk kun je daar veel energie in kwijt zodat de 3 weken om zijn voor je het weet. Hier heeft Nick veel plezier om zijn schoen te zetten en vooral om het kadootje eruit te halen. Zondag tussen de buien door lekker gewandeld en naar de kinderboederij geweest. Daar heeft hij voor het eerst op een pony gezeten, als of hij niet anders doet hahaha.

    Groetjes uit Nijmegen.
    (Nick is wel sociaal hij is nu de schoen van Erwin aan het zetten hahaha)
    Nick, Erwin en Judith

  • 01 December 2009 - 09:32

    Fam. Lamers Oafere:

    He kanjer,
    Kom op he, we waren er al een beetje bang voor dat je dit gevoel zou krijgen nadat je ouders weg waren.
    Nog even doorbijten en dan is je maatje er weer dan nog heel ff en ben je weer heerlijk thuis.
    Inderdaad streepjes zetten helpt, maar ja de beste stuurlui staan nog steeds aan wal jij moet het daar zien te doen, dus bovenop alle adviezen ook nog die van ons,kom op en nog ff bikkelen en dan ben je weer thuis.
    Zet je tanden en je energie maar in de opdracht des te eerder is het 18 december.
    Misschien een boksbal aanschaffen om je frustaties te uiten of goed met de deuren slaan of keihard mee dansen en lallen op je favoriete muziek!
    Hier alles z'n gangetje alles in de ban van Sinterklaas, er worden volop liedjes gezongen en suikerklontjes klaar gelegd en ze "proberen" nog lief te zijn.
    Dikke knuffel en zet 'm op.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mark

Actief sinds 23 Juli 2009
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 83219

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2009 - 30 Januari 2010

Stage Paramaribo, Suriname bij het Krasnapolsky ho

Landen bezocht: