02-11-2009 - 05-11-2009 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Peelen - WaarBenJij.nu 02-11-2009 - 05-11-2009 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Peelen - WaarBenJij.nu

02-11-2009 - 05-11-2009

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

06 November 2009 | Suriname, Paramaribo

Maandag 2 november 2009

Vanmorgen werd ik kwart voor zes wakker en toen ben ik er gelijk uit gegaan. Dat is aan het begin van de week toch makkelijker. Ik was weer keurig op tijd op het werk. Deze bussen zijn toch eigenlijk veel beter dan die waar ik woensdag weer voor drie weken naar toe ga. Maar het maakt niet uit. Ik heb er zin in.

Op het werk heb ik eerst weer even de site bijgewerkt en verder alle standaard sites voor de maandagochtend bekeken. Het wedstrijdverslag van de A en van het vierde nog even gelezen en toen weer aan het werk. ISO was calling.

Indra en ik hebben onze ronde weer gemaakt en vonden nog steeds spullen bij de lockers. Er lag nu weer een bril en die hebben we toch maar weer mee genomen. Toch raar, want nu ik dit aan het typen ben ligt die bril er nog steeds. Zouden ze hem niet missen of zouden ze bang zijn omdat ze weten dat ze fout zitten?
We hebben ook de mensen van de security aangesproken, omdat zij er niks aan doen en er om lachen. Dit kan niet de bedoeling zijn.
Verder hebben Indra en ik een nieuwe kwaliteitstip verzonnen en nieuwe foto’s opgehangen. Dit keer niet met een pakkende tekst, maar gewoon met keiharde waarschuwingen. We hopen dat het zo toch duidelijker wordt.

De enquête is weer blijven liggen. Ik heb dit met mijn begeleidster besproken en zij heeft gezegd dat ISO voorrang heeft. Dit geeft me toch iets meer tijd. Tussendoor heb ik ook nog naar de mail gekeken en zag dat ik een mailtje van het International Office van de HAN had. Ze hadden maar één verslag gekregen terwijl je ze in tweevoud moet sturen. Of ik zo snel mogelijk een tweede wil sturen en dat ik toch echt de stagehandleiding moet doornemen.
Toen heb ik toch maar even terug gestuurd dat ik ze allebei heb verzonden in aparte enveloppen, dus dat die andere er ook zo zou moeten zijn. Toen was het goed.

Verder heb ik nog wat beoordelingsformulieren voor het magazijn uitgeprint en toen daarheen gebracht. Ze waren nog niet begonnen en ik begreep dat er toch nog vragen waren. Toen heb ik er één samen met een medewerker ingevuld aan de hand van een pakbon. Deze zouden ze als voorbeeld gaan gebruiken en ik geloof dat het nu wel duidelijk is.

Daarna zijn Indra en ik nog een rondje gaan lopen, want op de zesde etage was een brandhaspel die niet goed opgerold was. Security had beloofd er meteen naar te kijken, maar dit was na een paar uur nog niet gebeurd. Dus hebben wij er maar een aan zijn mouw getrokken om het gelijk te doen.

Vanaf morgen gaan we waarschijnlijk procedures checken op de verschillende afdelingen.

Om half vier ben ik gelijk naar huis gegaan en daar lag een mooie tekening van Gijs te wachten. Dank je wel! Hij is erg mooi. Daarna heb ik met Britt en Erik en Liska gesproken.
Toen was het tijd om te eten en daarna heb ik wat gelezen.

Ook moest ik nog wat overhemden strijken. De rest heb ik uitgesteld. Ik heb besloten dat ik net zo goed woensdagochtend de was kan doen.

Dinsdag 3 november 2009

Vanmorgen had ik weer geen zin om er uit te gaan, dus ben ik weer tot kwart over zes blijven liggen. Toen maar weer snel brood gemaakt en gedoucht. Ik kon weer vrij snel met de bus mee en om kwart over zeven was ik op het werk. Daar heb ik eerst weer even alles op internet nagekeken.

Verder ben ik niet veel in mijn kantoor geweest, want er waren twee mensen die een aantal personeelsleden vragen gingen stellen om te kijken wat men er van af weet. Dit gebeurt binnen de hele Kersten Holding om zo te kijken wat er allemaal in een voorlichting komt. Aids is hier een hot item en Kersten hecht er veel waarde aan om de medewerkers zoveel mogelijk voor te lichten. Kan nooit kwaad natuurlijk.

De rest van de dag was het weer ISO, ISO en nog eens ISO. Indra en ik hebben weer een grote ronde gemaakt en liepen nog tegen wat dingen aan. We hebben de Operations Manager aangesproken over de houding van sommigen en voortaan als iemand nog lacherig doet moeten wij dit meteen bij hem melden. Hij regelt het dan verder. Verder zijn we ook nog naar de franchises geweest om de medewerkers te vragen hun haarnetjes in de prullenbak te gooien in plaats van op de kluisjes.

Dit alles hebben wij in het rapport vermeld. Na dit alles zijn we de procedures gaan checken op de afdelingen Front-Office en Housekeeping. Op deze afdelingen hebben wij geobserveerd en vragen gesteld. Niet alle medewerkers wisten overal van, dus zij moeten snel de kopieën die wij uitgedeeld hebben doornemen. De mensen van ISO zullen er geen genoegen meenemen.

Ook was er een voorbeeld van de nieuwe uniformen. Hotel Krasnapolsky krijgt allemaal nieuwe uniformen voor de medewerkers. De kleuren zijn best mooi. Een grijze broek met een groen overhemd. Alleen de stropdas vind ik echt lelijk. Die is een beetje geblokt in de kleuren geel en groen. Ik heb ook gezegd dat ik hem erg lelijk vind. De Hollandse directheid moet kunnen.

Ik heb mevrouw Bonela gevraagd of het goed is dat ik met papa en mama langs kom om te laten zien waar ik werk. Personeelsleden mogen namelijk eigenlijk niet in het hotel zijn buiten werktijd. Ze vond het erg leuk en we hebben afgesproken dat we donderdagochtend even binnen komen wandelen.

Toen ik thuis kwam, hing mijn was al weer op de lijn. Dat scheelt veel werk morgenvroeg. Ik wilde morgen alle was doen, maar nu hoef ik nog maar een klein beetje. Dit doe ik, zodat alles schoon in de koffer kan morgenmiddag.
Ik heb ook nog even naar huis gebeld om ze een goede reis te wensen en ook heb ik Peter en Britt nog gesproken.

Hierna was het tijd om te eten, want ik moest ook weer trainen. We hebben eigenlijk alleen maar partijspellen gedaan. Ik moet zeggen dat ik het wel merkte in mijn benen. Maar dat is ook niet gek na vier trainingen in acht dagen tijd. En dat nadat ik een hele tijd niks gedaan heb. Ik baalde er wel flink van, want ik had wel een paar echt domme ballen.

Eenmaal thuis gekomen van het trainen ben ik gelijk onder de douche gesprongen en daarna heb ik Jan gebeld om te overleggen over morgen. Jan pikt mij hier rond drie uur op en dan gooien we mijn spullen af. Daarna rijden we richting het vliegveld. Ik moet zeggen dat ik er toch wel erg naar uit kijk nu.
Woensdag 4 november 2009

Het is vandaag mijn eerste dag, maar toch was ik al rond zeven uur wakker. Toch ben ik maar lekker tot een uur of tien blijven liggen en toen heb ik ontbeten. Na het ontbijt heb ik mijn was gedaan en tussen de was door de koffer al een beetje gepakt.

Nadat alle was aan de lijn hing, ben ik verder gegaan met de koffer inpakken. Toen dit een heel eind gebeurd was ben ik op de fiets naar de supermarkt gegaan. Het is namelijk wel makkelijk dat de eerste spullen al in het huisje zijn zodat we wat te drinken hebben en ook kunnen ontbijten. Uiteindelijk had ik een behoorlijke lading boodschappen en aangezien ze hier geen bezorgservice hebben, was het toch lastig om alles in één keer op de fiets mee te nemen. Ik heb dus maar gezegd dat ik terug zou komen om de rest op te halen. Ik ben dus twee keer op en neer gefietst en het was erg warm vandaag. Het was windstil en ongeveer 35 graden.

Nadat ik alle boodschappen die koel moesten blijven in de koelkast had gezet, hebben we gegeten. Daarna heb ik de rest van de spullen gepakt en heb ik nog wat gelezen. Ook heb ik Gerard gebeld om te kijken of we mijn spullen eerst in het huisje konden zetten. Het werd namelijk weer een hele volksverhuizing. Ik vraag me toch echt af hoe ik al dat spul mee naar Nederland moet krijgen. Maar daar heb ik nog wel een paar maanden de tijd voor om over na te denken.

Na nog een beetje gelezen te hebben, ben ik gaan douchen en even later was Jan er al. We zijn toen naar het huisje gereden om de spullen af te zetten. De eigenaar was er ook al en hij heeft mij de sleutels en het alarm uitgelegd. Verder moest ik controleren of alle spullen er ook daadwerkelijk waren. Ik moet zeggen dat het huisje er erg netjes uitziet van binnen. Ik heb een lekker tweepersoons bed voor mijzelf en airco op de slaapkamer. Verder is er ook warm water! Ik heb dus vanavond voor het eerst sinds elf!! weken weer een warme douche genomen. Het was erg lekker. Ik zal dan na drie weken ook wel weer flink moeten wennen aan de koude douche.

Maar goed, nadat ik alles gecontroleerd had zijn we richting het vliegveld gereden. Het vliegtuig zou een half uur later landen dan gepland en we waren er om half vijf. We hebben toen meer dan een uur staan wachten voordat papa en mama er eindelijk waren. Maar ik was blij om ze te zien. Het begon al bijna donker te worden dus zijn we snel terug naar Loes gereden. Daar was bijna de hele familie en hebben we lekkere saoto soep gegeten. Daarna hebben we nog even gepraat en een Heineken gedronken.

Op een gegeven moment was het tijd om naar het huisje te gaan. Daar hebben we alles gepakt dat we nodig hadden en nog een rum-cola of rode wijn gedronken. Uiteindelijk zijn we toch maar naar bed gegaan. Rond twaalf uur ging ik slapen.

Donderdag 5 november 2009

Ondanks dat ik laat ging slapen, leek het wel of ik degene was die last had van een jetlag. Ik was om kwart voor vijf klaarwakker en kon echt niet meer slapen. Toen ben ik maar een tijdschrift gaan lezen dat ik van papa en mama heb gehad.

Nadat deze uit was, ben ik maar uit bed gegaan en heb ik eieren gekookt. Mama was ook al opgestaan. Ook de waterkoker heb ik aangezet en tegen de tijd dat alles gekookt was, heb ik papa ook maar wakker gemaakt.

We hebben toen ontbeten en daarna heb ik een douche gepakt. Iedereen was weer helemaal fris en toen zijn we naar de bus gelopen om naar de stad te gaan.

Als eerste zijn we naar het hotel geweest. Daar heb ik papa en mama aan een paar mensen voorgesteld en zijn we met mijn begeleidster naar ons kantoor gelopen. Daarna heb ik papa en mama meegenomen om het restaurant en het zwembad te laten zien. Verder mochten we ook nog een kop koffie drinken bij Rituals op de rekening van het Krasnapolsky.

Na het drinken was het tijd om door te gaan. We zijn naar Digicel gegaan om een Surinaamse simcard voor mama te kopen. Haar nummer hier in Suriname is 00597-8161383. Daarna zijn we verder gelopen en hebben we nog wat inkopen gedaan, onder andere bij Blokker.

Daarna hebben we nog wat toeristische dingen bekeken zoals de moskee en synagoge die naast elkaar liggen, de Waterkant, de Bosjebrug, het Presidentieel Paleis en Fort Zeelandia. Daar zijn we naar binnen gegaan want dit is het Surinaams Museum. Ik ben daar al een keer eerder geweest en ze hadden nog steeds dezelfde tentoonstellingen. Dat was wel jammer. Wel begon het al behoorlijk warm te worden, dus na nog een beetje te zwerven vonden we het wel tijd om naar huis te gaan.

We zijn eerst naar de Kersten Mall gegaan om daar wat te eten te halen voor tussen de middag en het avond eten. Daarna heb ik een taxi gebeld en die heeft ons naar huis gebracht.
Daar heb ik nog wat spulletjes uit Nederland gekregen. Onder andere strooigoed voor vijf december en ook sinterklaascadeautjes van papa, mama, Erik, Lianne, Liska en Peter. Ik mag ze helaas ook dan pas open maken. Ik ben namelijk wel nieuwsgierig wat er in zit.

’s Middags heb ik Ajax gekeken. Het was weer een makkie voor Ajax. Wel leuk om te zien natuurlijk. Verder heb ik nog wat gelezen en hebben we op het dakterras gezeten. We gaan morgen toch wel plannen maken om te kijken wat we allemaal willen gaan doen.

De rest van de dag hebben we niet veel meer gedaan. Een beetje gelezen en ook gegeten. Uiteraard ’s avonds ook nog een borreltje gepakt. Ik ben vroeg naar bed gegaan, want ik ben erg moe. Ik heb helemaal geen zin om morgen te gaan werken, maar het is maar één dagje en dan heb ik al weer weekend.

  • 06 November 2009 - 10:52

    Paul Heijden:

    hey jonge,

    ziet er wel relaxt uit, t huisje,
    alleen opruimen... is niet jouw sterkste punt..... ;)

    Eh spreek je nog wel..
    De grtn

    Paulll

  • 06 November 2009 - 11:25

    Peter:

    Hey Mark, Hanny en Johan!
    Mooi huisje hoor, en lekker warm water is ook niet verkeerd met douchen. Keer wa anders.
    Gister was hier Leste Mert... dus vandaag een dagje vrij, is maar goed ook ;) Dadelijk maar eens de heg knippen, moet de tuin ook een beetje bij houden natuurlijk. Veel plezier met z'n allen en geniet ervan.

  • 06 November 2009 - 11:36

    Ravin :

    hey ik ben een student die ook mischien van plan is om naar suriname te gaan.

    het ziet er trouwens goed uit die foto's !

    ik wil graag weten via welke stage bemiddelaar je daar bent gekomen ?

    En of ze je ook echt goed hebben geholpen ?

    je kan mij terug mailen op 0807395@student.hro.nl

    hoop snel meer van je te horen !

    gr,
    Ravin

  • 06 November 2009 - 12:32

    Trudi:

    Hoi Mark,

    Weer ff geleden.Wat ziet je verslag er toch elke keer weer leuk uit. En wat een mooie foto's. fijn dat je al over de helft bent, toch. En nu zullen de dagen nog wel sneller voorbij vliegen met het bezoek van jullie mam en pap en straks met Britt en Ralf.
    Lekker he douchen, met warm water, is koud water niet fijner als het zo warm is dan( ha,flauw he) Leuk die foto's met mam en pap in het verre Suriname.
    Mark geniet ervan en heel veel plezier die drie weken samen. En niks doen he!!!!! laat jullie mam maar wassen en zo, dat heeft ze thuis gemist.

    groetjes Trudi en fam.

  • 06 November 2009 - 12:51

    Erik Peelen:

    Hey!
    Huisje ziet er goed uit, hoop dat jullie het daar naar je zin hebben met z'n allen.
    Hier is alles goed, we overleven het goed zo zonder ouders ;) . Hoef ik mijn kamer tenminste niet iedere dag op te ruimen! (grapje moeders). Gisteren was er gewoon trainen. We waren echter met de selectie in totaal maar met 9 man. Dus hebben we maar een beetje partijtje gedaan. Zo te zien hoef ik je niet te vertellen over Ajax, want dat hou je goed bij. MAAR GOED OOK! Verder heb ik een verassing van Lianne gekregen. We gaan met z'n tweeën naar de wedstrijd Ajax - NEC, in de ArenA. (Wie had dat achter Lianne gezocht :p)

    Nou nog veel plezier daar met z'n allen en we spreken elkaar snel!

    Groetjes Erik

  • 06 November 2009 - 13:14

    Sjaak Zuidhoek:

    Hoi Mark, Hannie en Johan,
    FF vanuit Druten, heel veel plezier en geniet van elkaar en van het land.
    Groetjes uit Druten van de familie Zuidhoek
    XXXX

  • 06 November 2009 - 18:00

    Gerard:

    Hoi Mark Johan en Hanny.
    Het ziet er erg goed uit het huisje.Daar houden jullie het wel vol 3 weken.En het weer is veel beter dan hier.We hebben niets dan regen.Je moet tegen je vader zeggen dat ik ben wezen vissen. Het waren er ditmaal 17.Het gaat goed zo.Verders is er geen nieuws dus maken we er maar een eind aan.
    Groetjes Gerard en Leni.


  • 07 November 2009 - 11:33

    Hanny En Jac:

    Hoi Mark, Hannie en Johan,

    Fijn dat jullie weer samen zijn. We hebben de afgelopen donderdag hier Leste Mert gehad maar het was erg slecht weer.
    We zijn benieuwd hoe het jullie daar bevalt en ook hoe Johan de Surinaamse vissen kan verschalken met al die mooie visspullen die Johan vanuit Nederland heeft meegenomen.
    Geniet maar lekker en doe heel veel groetjes aan de rest van de familie.

    Hanny, Jac en de rest.
    xxxxxxx

  • 07 November 2009 - 23:08

    D'n Baard:

    Ha die familie Peelen,

    Vanuit een "echt Hollandse klote regensfeer" even een mailtje.Het is wel weer even geleden, maar de verslagen hebben we toch regelmatig gelezen.Ik krijg langzaam het idee dat je aardig op de Surinaamse toer begint te komen. We lezen nog al eens"ik bleef nog maar even liggen". Ik blijf jaloers op jullie.Toen ik de foto's zag op het ford schoten meteen de herinneringen weer naar boven. Maar wie weet kom ik er nog wel eens.(blijf maar dromen baardje!!!)We hebben vandaag de boot van Ton uit het water gehaald en naar de Pas gereden.Dat beloofd weer een aardig karwei te worden deze winter. Onze boot blijft in het water, we kunnen dus volgend voorjaar meteen varen.Dat komt mooi uit als als ik in maart de politiek verlaat. Tegen die tijd ben je welkom
    aan boord, kunnen we nog even wat "surinaamse verhalen "uitwisselen.
    Voor nu wensen we jullie een fijne vakantietijd, geniet er van en blijf gezond.
    "We keep in touch" groeten uit de Victorstraat Baard en Mien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mark

Actief sinds 23 Juli 2009
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 83284

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2009 - 30 Januari 2010

Stage Paramaribo, Suriname bij het Krasnapolsky ho

Landen bezocht: