09-10-2009 - 11-10-2009 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Peelen - WaarBenJij.nu 09-10-2009 - 11-10-2009 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Peelen - WaarBenJij.nu

09-10-2009 - 11-10-2009

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

12 Oktober 2009 | Suriname, Paramaribo

Vrijdag 9 oktober 2009

Vanmorgen was het weer erg vroeg en na me geschoren en gedoucht te hebben ben ik gegaan. Ik moest even op de bus wachten, maar kon meteen in de eerste zitten. Ik was dus weer bijtijds op het werk en heb eerst Geert en Mien even gebeld om te vertellen dat ik Larry gevonden had. Daarna heb ik mijn site weer bijgewerkt met een nieuw verslag en een paar foto’s. Daarna weer even naar al het nieuws gekeken. Ik zag dat er bij het 4e elftal een luxeprobleem is. Er zijn te veel mensen. Misschien moet ik toch maar een overschrijving gaan regelen, want ze staan ook nog eens bovenaan. Of toch maar proberen aan te haken en voor het kampioenschap gaan.

Verder heb ik in de ochtend nog wat enquêtes afgenomen. Om tien uur zou ik samen met mevrouw Bonela naar Popeyes 2 gaan. Dit is een andere vestiging van Popeyes in de Wilhelminastraat. Uiteindelijk was het één uur voor we gingen en ik had onderhand honger dus daar gelijk maar gegeten. Het was erg lekker. Verder heb ik bij alle medewerkers die daar aanwezig waren een enquête afgenomen.

Daarna zijn we weer naar het hotel gegaan en het was onderhand half drie. De zin was toen ver te zoeken, dus het laatste uur weinig meer gedaan. Morgen moet ik ook nog een paar uurtjes gaan werken en er zijn activiteiten in de stad, dus ik heb een t-shirt van Hotel Krasnapolsky meegekregen dat ik morgen moet dragen. Ik weet niet wat ik moet verwachten. Het is allemaal nog een beetje geheim, maar ik bericht er morgen wel over.

Thuis gekomen heb ik onder andere Surinaamse kibbeling gegeten. Dit was erg lekker. Toen heb ik naar Larry mac Arthur gebeld, maar hij kon vanavond niet want hij had een mis voor een begrafenis. Ik heb alleen zijn vrouw gesproken en we zouden een andere keer afspreken. Ik heb wel het adres van Geert en Mien doorgegeven.

Hierna zijn we naar Gerda gegaan om de beesten te voeren en toen heeft Gerard mij bij Jan en Olivia afgezet, want hij had een vergadering. We hebben afgesproken om zondag te gaan hengelen als het niet te warm is. Verder hebben we nog wat boodschappen gedaan, waaronder rum. Volgens Jan moest ik deze proeven met Sprite en het smaakte erg goed. Toen hij op was, zijn we naar huis gegaan en daar heb ik nog een rum-cola gepakt om af te zakken.
Ik zet vanavond geen wekker, want heb geen tijd afgesproken dat ik aanwezig moet zijn.

Zaterdag 10 oktober 2009

Vandaag heb ik weer veel meegemaakt. Ik was vanmorgen al weer behoorlijk vroeg wakker, maar ben nog even blijven liggen. Toen heb ik met Britt gebeld en ben ik gaan ontbijten en douchen. Hierna heb ik een taxi gebeld en nog voor ik helemaal klaar was, stond de taxi al voor de deur. Ik was om negen uur al in de straat van het hotel.
De straat voor het hotel was afgesloten in verband met de markt dus ik moest een stukje lopen. Ik liep al in het t-shirt dus viel lekker op in het geel. Ik werd op straat al aangesproken door iemand van het hotel, dat ze nog wat shirts nodig had. Toen ik binnen kwam, werd ik weer door verschillende werknemers aangesproken dat ze ook een shirt wilden, maar ik wist er niet wat de bedoeling was, dus heb ze gezegd dat het de bedoeling is dat alleen mensen die rechtstreeks in contact komen met klanten een shirt krijgen. Er kwamen dus weer veel smoesjes dat zij ook met klanten in aanraking kwamen en zo. Ik heb me er verder maar buiten gehouden.

Ik heb nog mooi wat enquêtes af kunnen nemen voordat de restaurants open gingen. Toen zij open waren ben ik een beetje rond gaan lopen en heb buiten gekeken.

Er kwam een minister om het hele gebeuren te openen en een logo te onthullen. Er was een “craft market” met allemaal dingetjes van mensen uit het hele land. Het was georganiseerd door Kersten (eigenaar van Krasnapolsky) en een ministerie. Het heeft als doel om meer uit te stralen en Suriname aantrekkelijker te maken voor toeristen. Ze willen dan één “brand” (zeg brend) uitstralen. Er was ook live muziek en dit was erg mooi om te horen en leuk om te zien.

Toen mevrouw Bonela er was heb ik niet veel enquêtes meer afgenomen. We hebben meegeholpen met flyeren op straat. Dat is natuurlijk veel leuker, want dan sta je tussen de mensen en je krijgt ook alles mee dat gebeurt. Tussendoor heb ik ook nog even mijn pantalons opgehaald die ik had laten maken. Ze zitten goed dus dat is mooi.

Tussen de middag hebben we saoto soep gegeten in de bar van het hotel. Deze was weer erg lekker. Hierna hebben we nog een beetje rondgelopen en rond half twee vonden we het wel mooi geweest. Het was tenslotte eigenlijk ook weekend. Ik heb een taxi gebeld en ben naar huis gegaan.

Toen ik thuis kwam heb ik mijn was gedaan. Ik moet zeggen dat ik toch eigenlijk wel erg trots was op het eindresultaat. Helemaal niks verkleurd en alles hangt netjes aan de lijn. Morgen de overhemden nog even strijken en dan is alles weer klaar.

Als avondeten hadden we bami en nadat deze op was, ben ik weer met Gerard naar Gerda gegaan om de beesten te voeren. Toen we dit gedaan hadden, zijn we nog even rond gaan rijden. Ik neem tegenwoordig iedere keer mijn fotocamera mee, zodat als we gaan rondrijden, ik foto’s kan maken.

Onderweg kwamen we een winkel tegen waar ze Global verf verkochten. Dus zijn we maar even omgedraaid om foto’s te maken. Toen zijn we verder gereden door een straat waar zelfs Gerard nog niet was geweest. Het viel me op dat er in deze buurt veel erg grote huizen stonden. Dat valt me toch al op. Je zou denken dat Suriname een arm land is, maar toch heb ik al meer dan 100 hele grote kasten van huizen gezien. Gewoon echt niet normaal. En dan zie je daarnaast weer een houten hutje staan. Maar over het algemeen staan de grotere huizen allemaal bij elkaar in wijken.

Uiteindelijk kwamen we uit bij de Surinamerivier. Hier zijn we nog een steiger opgelopen en heb ik een paar foto’s gemaakt. Toen zijn we weer richting huis gegaan, want het werd al donker. Ik heb de overhemden naar binnen gehaald. De rest was nog nat dus hangt nog buiten. Die haal ik morgenvroeg wel binnen. Als het goed is gaan we morgenvroeg even vissen. Ben benieuwd of er iets vangen valt. Na een rum cola en chips ben ik maar naar bed gegaan.

Zondag 11 oktober 2009

Vannacht werd ik wakker van lawaai. Het bleek heel hard te regenen. Het eerste wat ik dacht was shit de was hangt nog buiten. Dat wordt dus opnieuw wassen morgenvroeg. Ik heb nog een tijdje wakker gelegen en daarna heb ik toch nog een paar uurtjes kunnen slapen.

Ook ’s ochtends regende het nog, dus belde Jan op om te zeggen dat het vissen niet doorging. We zouden het weer even aankijken en anders ’s middags gaan.
Toen de zon even doorkwam heb ik de was weer opnieuw gedaan. De was heeft even de kans gehad om te drogen, want toen ik op mijn kamer aan het lezen was, begon het weer te gieten. Dat werd dus rennen om de was te redden. Uiteindelijk kan ik zeggen dat alles weer opgevouwen in de kast ligt behalve de handdoeken. Deze hangen nog buiten. Verder moet ik de overhemden morgen na het werk nog even strijken.

Verder baal ik heel erg, want mijn telefoon is kapot. Mijn luidspreker doet het niet meer en ook drie knoppen werken niet meer. Ik kan dus nog wel smsen, maar dan niks wissen. Mooi klote dus. Ik ga morgen maar gelijk kijken of ik ergens een nieuwe kan kopen, want ik kan niet zonder telefoon.

Ook kan ik melden dat ik mijn televisiedebuut in Suriname heb gemaakt. Ik was toch wel één á twee seconden in beeld en dan ook nog van een afstand. Maar ik heb mezelf wel herkent. Er was gisteren namelijk gefilmd bij het hotel. Ik beloof dat ik niet de ster uit zal gaan hangen.

We zijn vandaag vroeg naar Gerda gegaan om de beesten te voeren, want DIVA moest vandaag voetballen. Ze hebben de wedstrijd met 6-0 gewonnen en staan nu bovenaan. Afhankelijk van een inhaalwedstrijd van tegenstanders blijven ze eerste of worden ze tweede. Volgens mij komen er dan nog finales, maar dat is mij nog niet helemaal duidelijk. Toen we thuis kwamen heb ik nog een broodje gegeten en het Nederlandse nieuws gekeken. Toen ben ik naar bed gegaan om nog wat te typen.

  • 12 Oktober 2009 - 11:42

    Mam:

    Hoi die Mark Heb je net wel gesproken op skype maar had toen de site nog niet gelezen en de foto's niet gezien Ze zijn wederom erg mooi en laten ook weer eens iets anders zien.De broeken zien zover ik t kan zien er ook netjes uit Maar waar ik vooral heel blij mee ben is toch wel t wasje dat daar zo schoon (en fris)aan de lijn hangt Ik hou ,als je straks weer terug bent in Nederland echt zeeeen van tijd over want ik vind dat je het veel beter kunt dan ik ha ha ha .Het is ook erg leuk voor de mensen van Global om de foto's te zien van "hun bedrijf".Ben benieuwd of ze het gelezen hebben en of daar reacties op komen zou wel erg leuk zijn!Maar ga nu ook snel verder Spreken elkaar weer xxx mam

  • 12 Oktober 2009 - 13:00

    Erik Peelen:

    Hey Mark!
    Je bent dus overal maar weer druk mee geweest! Ben wel blij dat ik nu een beroemde broer heb, met je optreden op de TV :p Hier is verder niet veel te melden. De weken zijn zo ongeveer een beetje hetzelfde. Werken, school, werken, school, weekend. :p
    ik baal er alleen wel van dat ik niet heb kunnen voetballen. Volgende week nog een week rust houden en hopelijk kunnen we er dan weer tegenaan!
    Nog veel succes daar!

  • 12 Oktober 2009 - 13:31

    Gerrie:

    Hey Mark,

    Wat zal jullie mam blij zijn dat jij in Suriname bent. Wat een was!! En wat veel vrije tijd heeft jullie mam met de was!

    Groeten van Gerrie

  • 12 Oktober 2009 - 13:58

    Femke:

    Hey mark,

    Wat veel was!

    groeten femke

  • 12 Oktober 2009 - 14:59

    Fam. Lamers Oaffere:

    He Mark,
    Heb hellas geen medelijden met je hoor da bietje was, je moet hier af en toe kijken met vijf man hoeveel het is!.
    Scheelt voor je moeder straks weer als jij het zelf blijft doen.
    Fijn dat je in het weekend toch iets te doen hebt gehad ook al was het werk. Want als we het zo lezen zijn de weekenden nog niet echt gevuld.
    De dagen op het werk zijn volgens mij als we het zo lezen goed gevuld en ben je helemaal ingewerkt.
    Hier allesz'n gangetje, Elke is Tinkerbellen, en Gijs, Janneke en Stan zijn met de gogo's aan 't spelen een nieuwe rage, poppetjes die je krijgt bij de C1000, Gijs en Janneke hebben pech want daar doe ik geen boodschappen, dus zijn ze blij dat Stan ze heeft meegebracht. Michel is aan 't werk in Venray en ik ben bijna de hele dag op school geweest om de schoolfoto's in goede banen te leiden. Vanavond weer naar school voor 10 min. gesprek van Janneke.
    Verder ben ik tot zaterdag vrij dus dat is wel lekker.
    De hele week verjaardagen en onze trouwdag is ook deze week, dus veel taart! Ga nu de piepers en de bloemkool opzetten, de gehaktballen pruttelen al, dus oerhollandse kost vandaag.
    Zit net te bedenken dat het al opschiet voordat je eerste bezoek komt, heerlijk om naar uit te kijken lijkt me.
    Knuffel van ons 5-en.

  • 12 Oktober 2009 - 21:57

    Gerrie:

    Hoi Mark

    Mark van harte Gefeliciteerd met de verjaardag van Britt.
    Neem een lekker surinaams drankje!!!!
    groetjes Gerrie Sjaak
    Marlijn en Femke

  • 13 Oktober 2009 - 09:35

    Ossjes Oafere:

    Hoi Mark,
    Je wordt al een echte ondernemer daar in het Surinaamse land, ha, ha.
    Ook in het weekend al bezig met je werk. Jij ook gefeliciteerd met onze Britt, hé. Mooie kaart trouwens en Britt heeft echt gewacht tot 24.00 uur. We nemen er vandaag eentje op, jij toch ook! De advocaattaart moet je maar tegoed houden.
    Tot gauw
    Liefs ons, uit de Pas.

  • 13 Oktober 2009 - 11:57

    Liska..:

    Hey broer!

    Ik ben weer eens op school, toetsen komen eraan dus nu weer ff hard werken! ben vanavond om kwart voor 9 een keer thuis, dus heb met britt afgesproken dat ik maar direct daarheen ga, en dat daar dan lekkere uiensoep op mij wacht;)
    Peter is inmiddels druk bezig in zijn huisje, heeft met rene een deal gemaakt dat hij alles spuit, dus heeft alles afgeplakt. schiet nu dus al op, vrijdag komt het bed al, en dan een weekje erna denk ik de andere meubels.
    verder hebben wij gister weer met 14-0 gewonnen... echt leuk is het ook niet.. was eigenlijk ziek dus heb besloten maar niet mee te doen, hadden toch 4 wissels en dan met zo'n wedstrijd.... aanstaande zondag wel leuke wedstrijd!!! Da1- Da2. wel erg vroeg dus ff kijken of we dan wakker zijn!!! maar je hoort wel hoe dat is afgelopen!!!
    Groetjes!!!

  • 13 Oktober 2009 - 13:48

    De Bovenkampjes:

    Hoi Mark
    Proficiat met je vriendin en tja weer een reden om een rum-cola te pakken vanavond als je thuis op de bank zit. O ja bij DBV zoeken ze nog een wasvrouw/man. Iets voor jou? Verder loop ik ook een beetje kreupel ben 4 weken geleden met hardlopen begonnen alleen een beetje te hard van stapel gelopen denk ik, heb nu een dikke knie/enkel/hak. Allemaal wat overbelast maar een weekje rust en dan gaan we het weer proberen. Zaterdag moet Hans naar het Nederlands kampioenschap met zijn pony, dus duimen. Je hoort het nog wel. Groetjes de Bovenkampjes

  • 13 Oktober 2009 - 17:14

    Peter:

    Hee Mark,
    Zelfs in het weekend werken..?? Wist niet dat ze dat ook in Suriname doen. Zal wel een uitzondering zijn.
    Zoals je al van Lis heb gehoord, heb ik de sleutel gekregen. Nu flink aan het klussen, ben zelfs op zondag na het voetbal weze klussen. Heb geen idee meer hoe het bier smaakt tegenwoordig, maar dat maken we vanavond wel goed op de verjaardag van Britt, jij ook gefeliciteerd!!

  • 13 Oktober 2009 - 18:50

    Fam. Lamers Oaffere:

    He Mark,
    Proficiat met je vriendin, super ongezellig dat je er niet bij was, doen we volgend jaar dunnetjes over, pak vanavond maar een rum- cola op Britt haar verjaardag, proost alvast.
    Wat een ontzettende leuke kaart en geweldig die bos rode rozen.
    Je opa en, oma en Femke hebben gezellig mee gegeten en wij natuurlijk ook. Toch ook een fijne avond en we horen je weer.
    Groetjes van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mark

Actief sinds 23 Juli 2009
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 83280

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2009 - 30 Januari 2010

Stage Paramaribo, Suriname bij het Krasnapolsky ho

Landen bezocht: