09-11-2009 - 10-11-2009 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Peelen - WaarBenJij.nu 09-11-2009 - 10-11-2009 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Peelen - WaarBenJij.nu

09-11-2009 - 10-11-2009

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

11 November 2009 | Suriname, Paramaribo

Maandag 9 november 2009

Vanmorgen zat het allemaal een beetje tegen, dus was ik pas rond acht uur op het werk. Dat is op zich geen ramp, maar ik heb een tijdje op de bus staan wachten en het begon al behoorlijk warm te worden. Oververhit kwam ik dus op kantoor aan. Daarom heb ik maar gelijk de airco aangeslingerd en een flinke slok water gepakt.

Vandaag heb ik op het werk de standaard ISO dingen gedaan en dat was het wel zo’n beetje. We hebben nog een paar mensen aangesproken, maar verder was het allemaal in orde.
Meer heb ik eigenlijk niet te vertellen over de werkdag.

Om half vier ben ik naar huis gegaan en pap en mam hadden voor de eerste keer zelf gekookt in het huisje. We hadden aardappels, vlees en een salade van komkommers, augurken en tomaten. Het smaakte erg goed. Na het eten ben ik even gaan luieren en toen stonden Loes en Gerda op de stoep.

We hebben wat afspraken gemaakt over uitstapjes die we willen gaan maken. Als alles volgens planning verloopt gaan we zaterdag met Loes naar Nickerie. Dat is een provincie in het westen van Suriname. Het is wel een stuk rijden dus moeten we om vijf uur ’s ochtends al gaan. Vrijdag maar niet te laat naar bed dus.

Zondag gaan we dan met bijna de hele familie naar Overbridge. Hier ben ik ook geweest met de familie van Maaike. Dit is een strandje en je kunt daar ook hutjes huren. Dit wordt denk ik wel leuk en het water is ook lekker om af te koelen.

Volgende week donderdag ga ik dan met papa en mama een boottocht over de rivier maken. Dan komen we langs verschillende plantages en gaan we ook dolfijnen spotten. Die zwemmen hier gewoon in de rivier, dus ik hoop dat ik er een paar vast kan leggen voor jullie.

Die zaterdag erop gaan we dan met Gerda naar Brownsberg. Dit is een berg in het binnenland van Suriname. Hier kun je verschillende soorten apen horen en af en toe kun je ze ook zien. Ik ben dus benieuwd.

De rest van de avond heb ik gezellig met papa en mama zitten kletsen over van alles en nog wat. Gewoon een beetje bijkletsen onder het genot van een beetje rum.

Dinsdag 10 november 2009

Vanmorgen kon ik iets langer blijven liggen, want ik zou pas later naar het werk gaan. Ik moet nog wat dingetjes regelen en dat zou ik deze ochtend samen met papa en mama doen. Nadat we een taxi gebeld hadden, zijn we eerst naar de vreemdelingendienst gegaan.

Daar heb ik mijn visum laten verlengen tot eind januari. We werden snel geholpen en deze keer was alles gelukkig in orde. De taxichauffeur had gewacht en we konden gelijk door naar het hoofdkantoor van de SLM (Surinaamse Luchtvaart Maatschappij) om te kijken of ik van vlucht kon veranderen.

Het bleek dat alle plaatsen voor vrijdag al bezet waren, dus dat was flink balen. Toen kon ze nog kijken of er bij een ander tarief nog plaatsen vrij waren. Die waren er nog en het kostte maar € 25 meer dan het wijzigen van de gewone plaats. Dat heb ik dus maar gedaan, zodat ik lekker in het weekend aankom. Is toch lekkerder om op een zaterdag aan te komen. Kan ik gelijk op stap ’s avonds haha. Grapje. Er kon wel alleen maar in euro’s worden betaald en je kon niet pinnen. Papa en mama gaan dus morgen langs om dat even te regelen, want anders moet ik weer vrij nemen van het werk. Ik weet ook niet of ze dat zo leuk vinden en ik kan de uren ook wel beter gebruiken.

Het visum en de vlucht waren samen binnen een uur geregeld, inclusief het rijden naar de verschillende lokaties. Een behoorlijke meevaller dus en om negen uur waren we weer thuis. Ik heb toen eten gemaakt en mij gedoucht en aangekleed. Ik had met de taxichauffeur afgesproken dat hij mij drie kwartier later op zou halen, want als het zo heet is vind ik het niks om in zo’n bus te zitten. Je komt dan helemaal bezweet aan op het werk.

Om tien uur liep ik het hotel binnen, dus ik had nog meer dan een halve dag te gaan.
Ik heb mijn derde schoolverslag afgemaakt en aan mevrouw Bonela gegeven. Zij gaat het doornemen en als het goed is kan ik het naar school mailen. Dan hoef ik alleen op het eind van mijn stage nog een verslag in te leveren. Het is dus wel lekker dat ik al een beetje voor loop.

Verder heb ik vandaag ook weer een ISO ronde gemaakt en wat dingen geregeld. Er waren namelijk wat dingen die moeten gebeuren voordat de mensen van de ISO komen. Wij hebben wat druk er op gezet, zodat het meteen gebeurd. Wel merkte ik dat ze nog niet zijn begonnen met het beoordelen van leveringen. Hier ben ik dus boos over geworden en heb het bij de manager neergelegd. Hij gaat het nu regelen, maar ze zijn daar ook onderbemand. Ze gaan er nu zorg voor dragen dat het toch gebeurd.

Ik heb ook nog even aan de enquêtes gewerkt en toen was het al tijd om naar huis te gaan. Daar heb ik gebakken aardappels, dezelfde salade, een gebakken eitje en knakworstjes op. Papa en mama waren namelijk met Gerard rond gaan rijden en hadden onderweg bami op. Ze waren naar Commewijne en het openluchtmuseum geweest. En ik maar werken.

Na het eten heb ik omgekleed en een taxi gebeld, want ik moest trainen en Gerard moest college geven. Ik kon wel met hem terug rijden.

De training was erg lekker, maar ik was echt drijfnat van het zweten. Het was behoorlijk benauwd en ik had veel gelopen. Na thuiskomst heb ik dus eerst de hele waterleiding van Suriname opgedronken en toen lekker gedoucht.

Ook heb ik papa en mama alle reacties van de site nog laten lezen en daarna ben ik naar bed gegaan. Ik moest namelijk het hele stuk van gisteren en vandaag nog typen, want morgen moet het weer online.

  • 11 November 2009 - 11:18

    Paulll:

    hey,

    ja is idd al ff geleden dat we hebben gepraat, maar goed over voetbal praaten lijkt me deze week niet echt smart.

    Voor de rest krijg ik de indruk dat jij daar nogal een RUM-alcoholic bent...
    Dat wordt dan wel weer flink afkicken met de soepjes van sgool...

    ach ja zal je nog wel spreken....
    de grtn...(B)

  • 11 November 2009 - 17:07

    Fam. Lamers Oafere:

    Hoi Mark,
    Nou de komende tijd zijn de weekenden wel gevuld als ik het zo lees dat is wel prettig voor jou, en zo zie je dan nog eens wat.
    Op 't werk gaat het zo te lezen ook z'n gangetje.
    Ook fijn dat je visum is geregeld anders zou je nog eerder thuis komen en ook prettig dat je in het weekend weer terugkomt, kan je iedereen gedag zeggen voor dat voor eenieder die maandag het gewone leventje weer begint.
    Hier alles z'n gangetje het wordt met de dag kouder en vroeger donker. Zaterdag mag Janneke afzwemmen voor de B- diploma en natuurlijk komt zaterdag de goedheilig man aan, kortom een spannende tijd hier.
    Pakjesavond slaan we over dit jaar omdat het dan ook mijn verjaardag is en die wil ik dit jaar liever overslaan ivm de mooie maar toch iets pijnlijke leeftijd van 40 (grapje).
    Wanneer komen die ISO mensen eigenlijk controleren?
    Succes met alles en we wachten op mooie foto's.
    Dikke kuzzzz van ons.

  • 11 November 2009 - 20:07

    Peter:

    Gister verjaardag van tante Gerrie gehad. Was gezellig, de kouwe kant was beter vertegenwoordigd dan de fam. Peelen. Moet niet gekker worden ;) Sprak met de leste mert een vrouwke uit Suriname, familie Kopman.. was zeer bekend in Suriname (zei ze, geloof ik) Zegt Johan die achternaam wa?

  • 11 November 2009 - 21:30

    Nick, Erwin + Udith:

    Hoi Mark

    We zijn net terug van Saporo (wokken, aan de woonboulevard) en zitten uit te buiken. Hier is het koud en regenachtig.
    Leuk om je zonnige verslag te lezen. Geniet van het bezoek van je ouders. Maar als we het zo lezen komt het wel goed, zeker met die leuke reisjes in het voor uitzicht.

    groetjes uit Nijmegen
    Nick, Erwin en Judith

  • 12 November 2009 - 20:48

    Kees:

    Hallo Mark, alles goed met je? ik ben rond 26 november een paar dagen in Suriname. mocht je zin hebben om een bierje te drinken mail me dan even. lijkt me gezellig. gr
    kees willems@globalpaint.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mark

Actief sinds 23 Juli 2009
Verslag gelezen: 81
Totaal aantal bezoekers 83283

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2009 - 30 Januari 2010

Stage Paramaribo, Suriname bij het Krasnapolsky ho

Landen bezocht: