13-11-2009 - 16-11-2009 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Peelen - WaarBenJij.nu 13-11-2009 - 16-11-2009 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Peelen - WaarBenJij.nu

13-11-2009 - 16-11-2009

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

17 November 2009 | Suriname, Paramaribo

Vrijdag 13 november 2009

Vrijdag de dertiende vandaag. Ik ben om kwart voor zes weer opgestaan en was netjes om zeven uur op het werk. Ik had eigenlijk niet zo veel zin vandaag. Maar goed, er moet gewerkt worden. Het zou zonde zijn als ik mijn stage niet haal omdat ik soms geen zin heb.

Op het werk heb ik eerst de site weer bijgewerkt. Ook nog even op de andere sites gekeken en toen heb ik met Indra ons dagelijkse ISO rondje weer gelopen. Maandag komt die meneer al, dus we hebben alles nog eens grondig bekeken.

We zijn er niet meer aan toe gekomen om alle procedures te checken, maar denken dat het wel goed zit. Ook heeft Indra de resultaten van de enquêtes bekeken en ze vond dat het er goed uit zag. Toen heb ik ze naar mevrouw Bonela gemaild.

’s Middags heb ik nog een gesprek gehad met Indra, mevrouw Bonela en meneer Ramdhani. Dit gesprek gaat over het bezoek van de meneer die maandag komt om te kijken of het hotel haar certificaat mag houden. We hebben doorgenomen wat wij hebben ervaren tijdens onze rondes en ze denken dat Indra en ik ook een gesprek moeten houden met die meneer. Ik ben benieuwd, maar ben er van overtuigd dat het goed gaat komen. Ik heb een blaadje meegenomen die ik dit weekend nog even door moet nemen en dan ben ik er klaar voor.

Na het gesprek heb ik niet veel meer gedaan. Het was bijna tijd en de zin was ver te zoeken. Al met al was het toch een nuttige week. Ik heb mijn schoolverslag afgemaakt en ook de resultaten van de enquêtes zijn allemaal verwerkt.

Toen ik thuis kwam heb ik pasta gegeten en met Britt gebeld. Daarna alleen nog maar gelambald en gelezen. Moet tenslotte ook gebeuren en morgenvroeg gaat de wekker weer om vijf uur.

We gaan een uurtje later, want de collega van Loes rijdt niet meer. Hij was zijn afspraken niet nagekomen en nu wilde Gerard wel rijden. Scheelt weer een uurtje slapen en met familie is het vaak leuker dan met een onbekende.

Zaterdag 14 november 2009

Vanmorgen ging rond vijf uur de wekker, want om zes uur zou Gerard ons ophalen om naar Nickerie te gaan. Dit is een provincie in het westen van Suriname. Deze provincie ligt tegen Guyana aan. De hoofdstad is Nieuw-Nickerie en heeft ongeveer 10.000 inwoners. Het is de tweede stad van Suriname.

Met dank aan Gerard kan ik hieronder onze hele route beschrijven.
Rond kwart over zes reden we weg en zijn we via de Langatabikistraat naar de Toevlugtweg over de 3e Rijweg en de Noordpolderdam naar de 5e Rijweg gereden. Dan via het Garnizoenspad over de brug over de Saramaccarivier op de Oost-Westverbinding, via de Paloeloeweg naar het dorp Groningen. Daar hebben we een beetje rondgereden en hebben we wat foto’s gemaakt en gefilmd. Zo is er onder andere een monument ter ere van de Nederlandse boeren in Suriname.

Na te hebben gefotografeerd en gefilmd zijn we verder gereden via de Daniboetong 1 en 2 naar Tijgerkreek-West. Toen zijn we via een gammele brug terug naar de Oost-Westverbinding gereden. Het was toch wel apart om over zo’n brug te rijden. De planken lagen half los en dat was goed te horen toen we er overheen reden. Ook staken er gewoon spijkers uit, dus oppassen waar je rijdt. Je hebt het idee dat je ieder moment in het water kunt liggen. Gerard zei dan ook: “Ramen open, gordels los”. Gelukkig was dit niet nodig.

Daarna zijn we over de BosjeII brug over de Coppenamerivier door het district Coronie gereden. Daar zijn we bij een supermarkt gestopt om een broodje en wat te drinken te kopen. Deze hebben we iets verder in een berm opgegeten en gedronken en ook een sanitaire stop voor de mannen. Er heerst een muskietenplaag en dat was in de auto te merken, want na die stop zaten er verschillende muskieten in de auto. Mama heeft toen maar gelijk de muggencrème gepakt en zoveel opgesmeerd dat zelfs wij beschermd werden door de geur.

Daarna zijn we door gereden naar Nickerie via de Henarbrug. Daar hebben we nog wat foto’s van gieren (hier noemen ze het stinkvogels) gemaakt voor Gijs. Verderop hebben we foto’s geschoten van de rijstvelden en hoe ze de rijst aan het oogsten waren. Het zag er toch wel heel anders uit dan ik verwacht had. Ik verwachtte een half ondergelopen veld met kanalen, maar het was helemaal droog.
We zijn via Paradise en Karang Anjar waar een tante en neef van papa wonen naar Nieuw-Nickerie gereden.. Daar zijn we langs een markt gereden en het vliegveld richting Zeedijk gereden. Het voelde toch weer een beetje Nederlands zo’n dijk . We zagen de Atlantische Oceaan en in de verte kon je Guyana zien liggen.

Na weer wat foto’s zijn we terug naar de stad gereden en zijn we in wat winkeltjes geweest. Één daarvan was heel smal en lang. Het was een Chinees winkeltje en het was echt een bende. Alles lag gewoon op grote hopen op de grond volgens het Aldi principe. Alles op een hoop en hier hadden ze helemaal geen schappen. Veel kleren waren dus ook vies en het kostte moeite om tussen de hopen door te lopen.

Na deze tocht door de winkel waren we toe aan de lunch. Deze hebben we genuttigd bij Pak Hap. Het was een Chinees restaurant en ik koos voor tjaptjoj met varkensvlees en uiteraard peper. Ik kan dit steeds beter verdragen.

Daarna zijn we via een andere route terug gereden. In Coronie zijn we gestopt om te tanken en toen zijn we langs het Laetitia Vriesde stadion en het vliegveld terug naar de hoofdweg gereden. Op dit vliegveld stonden twee kleine landbouwvliegtuigen. Deze worden gebruikt om de gewassen te spuiten en om te zaaien.

In Saramacca zijn we weer via Tijgerkreek-West naar Danboetong gegaan. Daar hebben we speciaal voor Liska foto’s gemaakt van een Pompelmoesboom en ook van Sinaasappelbomen.

Daarna zijn we weer richting Paramaribo gegaan en hebben daar nog een roti gehaald. Ik moet zeggen dat ik hem erg lekker vond, terwijl roti toch niet mijn favoriete gerecht is.

Moe, maar voldaan en met een volle maag ben ik daarna naar bed gegaan. Morgen gaat de wekker weer vroeg.

Zondag 15 november 2009

Vanmorgen om kwart over zes ging de wekker weer. Toch schandalig dat je weekend hebt en toch twee keer de wekker moet zetten. Om zeven uur werden we opgehaald door Jan en Olivia en zijn we naar Loes gegaan. Daar stond iedereen al te wachten om naar Overbridge te gaan. Hier ben ik al een keer met de familie van Maaike geweest. Het is een strand aan de rivier met hutjes die je kunt huren. We zijn met bijna de hele familie gegaan.

We hadden een bus gehuurd en er was eten en drinken in overvloed dus de reis kon beginnen. De chauffeur reed in het begin een route die ik ook nog niet had gezien. Het was erg mooi om te zien.

Toen we bij Overbridge aankwamen hebben we de spullen uit de bus gehaald en in het hutje gezet. We hebben even gezeten en hebben toen gegeten. Het begon al warm te worden dus tijd om af te gaan koelen in de rivier. Het water was vrij warm dus dat was wel lekker.
Ook zijn papa, Jan en David gaan vissen. Of ja, ze hebben het geprobeerd.

’s Middags vonden papa en ik het wel mooi geweest en zijn we naar de bar gelopen om een fles rum te gaan kopen. Het is tenslotte weekend. Een fles kost twee keer zoveel als in de winkel. Toch was hij omgerekend nog meer €10,- We hebben met een paar man een paar glazen op, maar er was toch nog een halve fles over dus het is beschaafd gebleven.

Rest van de dag heb ik nog lekker liggen lamballen in het water en in een hangmat. Op het laatst nog even het water in, totdat het tijd was om weer naar huis te gaan. In de bus terug heb ik nog even liggen slapen. Schijnbaar had ik het toch nodig.

Bij Loes hebben we nog even wat gedronken en toen zijn we weer naar het huisje terug gegaan. Daar hebben we nog een eitje gebakken en toen ben ik gaan slapen. Morgen moet er weer gewerkt zijn.

Maandag 16 november 2009

Vanmorgen was het weer kwart voor zes, maar ik was behoorlijk fit. Nadat ik het hele ochtendritueel weer had gedaan, ben ik naar de bus gelopen. Ik kon weer gelijk met de eerste mee en was vroeg in de stad. Daar heb ik het krantje gekocht en ben naar het hotel gelopen. Een paar minuten over zeven was ik op kantoor en kon de werkdag beginnen.

Vandaag en morgen zou de auditor van de ISO langskomen dus het was toch even afwachten. De verwachting was dat ik ook met hem zou moeten praten, maar dat is vandaag in ieder geval niet gebeurd. Dat vind ik helemaal niet erg.

Vanmorgen heb ik de site niet bijgewerkt, want ik lag drie dagen achter met typen en had ook de beloofde foto’s niet op mijn laptop staan. Wel heb ik al mijn mailtjes nagekeken.

De auditor was er al behoorlijk vroeg en ik heb even kennis gemaakt. Ik hoorde van mevrouw Bonela dat hij de formulieren die ik had gemaakt voor de leveranciersbeoordeling erg goed vond. Ook hadden ze de resultaten van de enquête gebruikt en ook hier waren ze erg tevreden over. Daar ben ik wel blij om. Dan blijkt dat ik toch niet voor niks gewerkt heb. Ik zit hier niet voor niks.

Vorige week had ik ook mijn derde stageverslag voor school aan mijn begeleidster gegeven en zij had dit ook nagekeken in het weekend. Er moesten een paar kleine dingetjes aangepast worden en nadat dit gebeurd was, heb ik het naar school gemaild. Nu hoef ik nog maar één verslag te maken en dit moet ik na thuiskomst inleveren. Daar heb ik nog wel even de tijd voor, maar voor je het weet is de tijd om. Er zit tenslotte nog twee weken vakantie tussen. Hier kijk ik toch wel erg naar uit. Heb toch wel zin om Britt weer te zien en Ralph natuurlijk ook.

Verder heb ik ook vrij gevraagd voor donderdag. Dan ga ik met papa en mama een boottocht maken en dolfijnen kijken. Ik ben benieuwd of ik ze zal zien en of we er foto’s van kunnen maken. Ik hoop dat het wat mooie plaatjes oplevert. Uiteraard was het geen probleem om vrij te krijgen. Zolang ik maar aan mijn uren kom en mijn opdrachten afmaak is het goed.

Morgen is de laatste dag dat de auditor hier is. Ik denk dat we dan te horen krijgen of we het certificaat mogen behouden. Daarmee is mijn ISO werk nog niet klaar. Het is de bedoeling dat ik samen met Indra ongeveer één dag in de week bezig ben met ISO. Zo moeten we een tijdsplanning gaan maken voor het komend jaar, zodat er nu beter met ISO om wordt gegaan binnen het bedrijf.

Ook moet ik nog een opdracht gaan maken voor meneer Ramdhani. Hij wil dat ik bij de afdeling Housekeeping ga kijken en dan moet ik een analyse maken. Ik moet bekijken hoe zij efficiënter kunnen werken. Dit lijkt me een leuke opdracht en heeft toch meer met mijn opleiding te maken. Ik hoop dat deze opdracht ook zo verloopt als de anderen, dan ben ik dik tevreden.

Na het werk ben ik gelijk naar huis gegaan en toen ik uit de bus stapte, begon het te regenen. Flink balen dus, want ik moet toch nog wel een behoorlijk stuk lopen. Ik kwam behoorlijk nat thuis aan en heb me gelijk omgekleed. Toen hebben we gegeten en daarna heb ik naar Afferden gebeld. Eerst een hele tijd met Gerda gesproken, want Britt had bijles. Daarna heb ik gelezen totdat Britt klaar was.

Papa en mama waren boodschappen gaan doen en toen zij terugkwamen hebben we buiten gezeten en heb ik mijn verslag laten zien. Toen kwam Gerard een briefje afgeven met de hele route die we zaterdag gereden hebben en ook Loes en David kwamen op bezoek. We hebben een tijdje buiten zitten kletsen en ook de rum weer tevoorschijn getoverd. Uiteraard wel maar een beetje, want morgen moet er weer gewerkt worden.

Toen Loes en David weg waren, hebben we de foto’s van het weekend bekeken en heb ik ze benoemd. Toen was het inmiddels tien uur geweest en ben ik naar bed gegaan. Op bed heb ik de afgelopen drie dagen getypt en nu is het inmiddels kwart voor elf. Hoog tijd om te gaan slapen.

  • 17 November 2009 - 11:42

    Paul:

    Hey,
    zo te zien en te lezen is het daar echt prachtig..
    Zonnetje, Rum, Riviertje....
    Wen er maar niet te veel aan, voor je t weet ben je weer in het altijd zonnige Nederland ;)

    de grtn

  • 17 November 2009 - 14:13

    De Ossjes Oafere:

    Hoi Mark,
    Britt zegt; zeg even dank je wel voor het kadootje!!!! Ze heeft nog niks gezien hoor. Wat een prachtig verslag. En mooie foto's. In zo'n weekend ben je toch echt wel een toerist, hé? Zoveel nieuwe dingen bekijken. Leuk hoor. Gisteravond even lekker bij gekletst. Tot gauw.
    Liefs uit de Pas

  • 17 November 2009 - 14:58

    Liska...:

    Hey!
    De sinaasappels zijn inderdaad weer erg lekker! Elke dag weer met een sinaasappel en een schilmesje naar school, alleen de mango en pompelmoes ontbreken.... hahaha.
    Gister gehoord dat ik de toets gehaald had en heb nu dus het afgelopen blok afgesloten. Dacht vanmorgen dus om weer ff iets voor de stage te gaan regelen nu ik weer een stapje dichterbij ben! Heb in september een mailtje richting suriname gedaan en daar nog steeds nix van gehoord...
    Verder ben ik nu weer aan het wachten.... Had tot 2 uur les en van 7 tot 9 weer.... Straks denk ik maar even de stad in om te kijken of die nepsurinamers in nederland nog wat lekkers hebben gemaakt!
    Vraag je even aan papa en mama of ze nog de preciese tijd van vertrek en aankomst door willen geven? Moet namelijk even kijken of Erik en ik dan naar school moeten en wie ze dan op moeten halen. Is wel makkelijk om dat even vantevoren te weten!
    Geniet er nog van en tot snel!

    Liefs je liefste zusje

  • 17 November 2009 - 17:07

    De Bovenkampjes:

    Hoi Mark

    Weer een heel mooi verslag en ontzettende mooie foto's. Je hebt wel een heel druk schema maar je vermaakt je wel zo in het weekend. Nou geniet nog maar een paar dagen met je ouders en voor je het weet staan Britt en Ralph alweer voor de deur. De tijd gaat toch wel snel nu. Nou de groetjes

  • 17 November 2009 - 17:59

    Peter:

    Hey schoonfamilie!! Super leuke foto's en verhalen!! Op t werk weer ff bijkomen van het zware weekend of nie?? Ben benieuwd hoe de ISO is afgelopen....

  • 18 November 2009 - 06:06

    Judith:

    Hey familie Peelen,
    tja, zo mag dat toch wel weer genoemd worden als t merendeel bij elkaar zit. Gezellig en erg leuk dat jullie ook zoveel mogelijkheden hebben om zoveel te ondernemen buiten jouw stage om! Geniet nog even van dit moment, t is vanochtend echt Hollands weer; veel wind en de regen klets tegen de ramen!!
    Groetjes Judith, Wim en Stijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mark

Actief sinds 23 Juli 2009
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 83284

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2009 - 30 Januari 2010

Stage Paramaribo, Suriname bij het Krasnapolsky ho

Landen bezocht: