17-11-2009 - 19-11-2009 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Peelen - WaarBenJij.nu 17-11-2009 - 19-11-2009 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Peelen - WaarBenJij.nu

17-11-2009 - 19-11-2009

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

20 November 2009 | Suriname, Paramaribo

Dinsdag 17 november 2009

Ik kwam vanmorgen om zeven uur op het werk aan en heb toen gelijk mijn site bijgewerkt. Ik moest flink wat foto’s plaatsen, dus dat duurde wel even. Toen heb ik meteen mijn mail maar doorgekeken. Ik vind het erg leuk dat ik nog steeds veel reacties krijgt en ook het aantal pageviews gaat erg hard.

Op het werk heb ik vandaag wat voor school gedaan en ook nog wat voor ISO. We hebben een nieuwe kwaliteitstip opgehangen en wat spreuken op het bord geplaatst. De bril en slippers zijn nog steeds niet opgehaald dus die gooien we binnenkort maar weg. Toch gek dat niemand zijn bril mist.

Ook heb ik een weddenschap van Indra gewonnen. We gokken iedere keer hoe laat een collega binnenkomt en ik had gelijk. We hadden afgesproken dat degene die verloor, een flesje frisdrank zou gaan kopen. Verder heb ik eigenlijk niet veel gedaan.

Vlak voor de werkdag erop zat, kwam meneer Ramdhani met de mededeling dat we het ISO certificaat konden behouden. Dit is toch wel een opluchting, want nog niet alles ging zoals het zou moeten gaan. Maar waarschijnlijk heeft de auditor gezien dat er toch serieus werk van gemaakt wordt. Morgen zullen we wel meer informatie krijgen.

Na het werk ben ik gelijk naar huis gegaan en heb ik gegeten en een taxi gebeld. Vanavond is het namelijk weer tijd om te trainen. Voor het eten heb ik ook nog even met Britt gebeld.
Om vijf uur werd ik opgehaald door de taxi en ben ik naar het Politie Opleidingscentrum gegaan. We hadden vandaag een training met alleen maar partijvormen. In het begin was nog niet iedereen aanwezig, dus hebben we met vijf mannen tegen acht dames gespeeld. Toch hadden we nog gewonnen. Daarna hebben we een partij gedaan op een half veld.

Ik had in het begin van de training weer twee tikjes op de plaats gekregen die eerst zo blauw was. Aan het eind van de training had ik er toch last van en werd hij ook een beetje dik. Nou maar hopen dat het morgen weer meevalt.

Na het trainen heeft Gerard mij weer naar huis gebracht en toen zaten papa, mama, Jan, Olivia, Loes en David op het dakterras. Daar heb ik nog even bijgezeten en geprobeerd een rum met sap te drinken. Na een half glas kreeg ik last van mijn maag dus vond ik het toch wel verstandig om de rest maar weg te geven. Toen ben ik naar bed gegaan om op mijn buik te gaan liggen. Morgen nog een dag werken en dan ben ik lekker een dagje vrij.

Woensdag 18 november 2009

Vanmorgen was ik weer bijtijds wakker en om half zeven stond ik op de bus te wachten. Toen kwam er een bus vanaf de andere kant en die riep mij dat ik gewoon in moest stappen. Het was een lege bus, dus ik dacht dat hij wel snel om zou draaien en ook de route richting stad zou rijden. Dit bleek niet waar te zijn en hij pikte overal mensen op, waardoor ik om kwart over zeven pas op het werk was. Dat was pech hebben. Maar ja, kan een keer gebeuren. Weer wat geleerd voor de volgende keer.

Op het werk kregen we de bevestiging dat het ISO certificaat behouden blijft. We werden gefeliciteerd door mevrouw Bonela. De auditor had gezien dat er aan gewerkt was, maar er moet toch nog heel veel gebeuren voor volgend jaar. Dit wisten wij zelf ook al en het is ook zeker de bedoeling. Het is de bedoeling dat Indra en ik een planning voor het komende jaar gaan maken betreffende ISO. Ook moeten wij nu nog wekelijks tijd besteden aan ISO. Het proces moet gewoon doorgaan om constant te blijven verbeteren. Wel hoeft het minder intensief. Waarschijnlijk gaan we één keer per week een ronde maken.

Na dit goede nieuws wachten uiteraard ook weer nieuwe stageopdrachten. De eerste heb ik al weer binnen. Ik moet met de afdeling Housekeeping meelopen en dan bekijken hoe zij efficiënter kunnen werken. Dit is een opdracht die wat meer met mijn opleiding te maken heeft. Het lijkt mij interessant en ik heb inmiddels al een paar verbeterpunten in mijn hoofd zitten. Het lijkt mij dan ook leuk als een maar van die ideeën ook daadwerkelijk uitgevoerd worden. Ik heb voor deze opdracht vandaag een plan van aanpak met planning gemaakt. Deze heb ik naar meneer Ramdhani gemaild en ik wacht nu op zijn goedkeuring of eventuele wijzigingen.

Verder heb ik vandaag ook één hoofdstuk voor mijn laatste stageverslag gemaakt. Dit wordt een soort van reflectieverslag. Het meeste kan ik dus pas over een maand of nog later maken. Ik moest ook een samenvatting van mijn tweede verslag maken voor in het reflectieverslag, dus dat heb ik alvast gedaan. Zo blijf je bezig.

Tussen de middag heb ik met papa en mama geluncht. We hebben bij Popeyes in het Krasnapolsky gegeten en het was erg lekker. We waren het er wel over eens dat we dan geen warm avondeten meer hoefden.

Na het werk ben ik gelijk naar huis gegaan. Dit keer geen eten, maar gelijk onder de douche gesprongen, want ik zweette me kapot. Ik was helemaal doorweekt. Ook was Loes er al. Ik zou met mama en Loes naar Choi’s gaan. Dit is een grote supermarkt waar ze veel Nederlandse spullen verkopen. Zo heb ik chocoladeletters, oliebollenmix, drop en kerststollen gezien. Ik hoef hier dus helemaal niks te missen. In de diepvries lagen fricadellen en kroketten.

Papa zou in de tijd dat wij naar de supermarkt waren met Gerard naar de universiteit gaan om wat bloembakken te vullen. Nadat wij de boodschappen binnen hadden, zijn we daar naar toe gegaan, want papa had de sleutel. Toen papa en Gerard klaar waren zijn ze naar het huisje gereden en wij zijn David op school op gaan halen. Loes en David zijn toen bij ons gebleven om wat te drinken.

Omdat wij ondertussen wel wat te eten lustten, heb ik eieren gebakken voor papa, David en mijzelf. Het was erg gezellig, maar Loes moest naar huis want ze had nog wat boodschappen. Toen hebben papa, mama en ik nog een tijdje gezellig zitten praten. Morgen kan ik een beetje uitslapen.

Donderdag 19 november 2009

De derde maand zit er al weer op en hoe kun je dat nou beter vieren dan met een vrije dag? Vandaag heb ik vrij genomen, want ik zou met papa en mama de Commewijne Plantage en Dolfijnen Spotten Boottour gaan maken. Dit leek ons erg leuk.

Ik kon vanochtend lekker blijven liggen tot zeven uur. Toen heb ik ontbeten, gedoucht en de spullen gepakt. Papa en mama hadden nieuwe batterijen voor mijn fototoestel gekocht en nu is het probleem ermee opgelost. Ik kan gelukkig weer gewoon foto’s maken, dus lag het toch aan de batterijen.

Om acht uur stond de taxi weer te wachten om ons naar hotel Torarica te brengen. Daar moesten we bij de pier wachten totdat we de boot op konden. Het was een leuk bootje met zonnedak. Ook zat er een toilet in en een keukentje.

Toen we klaar waren om te vertrekken stelde de gids zich voor en gingen we varen. We zijn eerst naar Fort Nieuw-Amsterdam gevaren. Daar zouden we het fort met openluchtmuseum gaan bezoeken. Onderweg wees de gids ons verschillende huizen aan de waterkant. Er staan onder andere huizen van de Chinese en Nederlandse ambassadeurs, Clarence Seedorf en Desi Bouterse. Ze zagen er stuk voor stuk erg goed uit. Ook hebben we een Surinaamse pannekoek op.

Bij Fort Nieuw-Amsterdam aangekomen, zijn we naar het openluchtmuseum gelopen. Eerst hebben we een paar foto’s gemaakt van monumenten en ook heb ik een Sappacarra gezien. Dit is een grote hagedis.

In het openluchtmuseum was van alles te zien. Behalve veel verschillende soorten bomen met vruchten waren er ook veel gebouwen. Zo was er een koetshuis waarin zeven koetsen stonden. Twee die werden gebruikt om te oogsten, vier lijkkoetsen en één brandweerkoets. Dit was erg mooi om te zien. Verder waren er ook kruidhuizen en toen zijn we naar de oude gevangenis gelopen. Hier waren oude isoleercellen te zien. Toch apart om te zien.

Na ruim anderhalf uur rond te hebben gelopen was het toch al behoorlijk heet. We zijn naar de boot terug gegaan en zijn naar Frederiksdorp gevaren. Dit is een oude plantage die is gekocht door een Nederlander met Surinaamse vrouw. Zij hebben alles opgeknapt en verbouwd zodat er een restaurant is en er kan ook overnacht worden. Toen we aan het varen waren, zagen we al verschillende dolfijnen zwemmen. Heel apart om te zien, maar moeilijk vast te leggen op foto. Dit is dus niet gelukt. Volgens mij heb ik het wel op film staan, maar ook dit is moeilijk te zien op een klein schermpje met al die golven.

Op Frederiksdorp aangekomen hebben we even rondgelopen. Ze hebben daar nog de enige droogvloer voor koffie in Suriname. Dat stelde eigenlijk niks voor. Na even rondgelopen te hebben, zouden we daar gaan lunchen. We kregen wat te drinken en konden zelf opscheppen. Ze hadden bami, nasi, groente en kip. Ik vond het niet zo heel lekker, maar het was te eten. Daarna hadden we een half uur om in de hangmat te relaxen (hangmatteren noemde de gids het). Eerst heb ik nog een ijsje gegeten. Ik heb in alle tijd dat ik hier ben nog geen één ijsje op. Daarna ben ik toch nog even in de hangmat gaan liggen. Was erg lekker en ik had zo kunnen gaan slapen. Dit was toch niet de bedoeling en we zijn weer terug naar de boot gegaan.

Toen zijn we naar de voormalige plantage Johanna & Margaritha gevaren. Hier was niet zo heel veel te zien, dus zouden we alleen even foto’s maken en weer verder gaan. Het is een dorp met ongeveer 300 inwoners. Toen we terug liepen richting de boot begon het even hard te regenen. Toen hebben we maar even geschuild voordat we verder terug liepen. Bij de boot aangekomen zijn we gestopt om naar de volgende halte te gaan.

Dit was plantage Rust & Werk. Hier zijn we uitgestapt en een stuk gelopen naar een volgend punt waar de boot ons weer oppikte. Ik had het eigenlijk wel zo’n beetje gezien. Er was dan ook niet veel aparts te zien. Wel zaten er overal mensen garnalen met de hand te pellen. Ze kunnen het erg snel. Misschien maar een paar meenemen voor in Volendam. Wel hebben we daar een paar mooie krabben gezien en op de foto gezet. Nadat we bij de boot aangekomen waren, zijn we naar het midden van de rivier gegaan. Daar konden we een tijdje gaan zwemmen. Er waren inclusief de gids en kapitein maar zeven mensen die gingen zwemmen.

Ik had er ook wel zin in dus heb ik ook maar de sprong gewaagd vanaf het dak van de boot. Dit was stiekem nog wel hoger dan ik verwacht had. We moesten allemaal een soort reddingsvest om, want er staat een erg sterke onderstroming. Het water was zout, omdat we vlak bij het punt zaten waar de rivier bij de Atlantische Oceaan komt. Er was ook inderdaad een erg sterke stroming. Als je niet naar de boot probeerde te zwemmen, dreef je helemaal van de boot weg. Ze hadden een reddingsboei in het water liggen met een touw eraan, zodat je jezelf vast kon houden als je te ver weg dreef.

Na een tijdje gezwommen te hebben, zijn we naar de voerplaats van dolfijnen gegaan om dolfijnen te spotten. Ik heb weer geprobeerd om te filmen en hoop dat het toch gelukt is om er een paar op te zetten. Ze zijn maar heel kort boven en snel weer onder. Dat is wel jammer. Maar we hebben in ieder geval dolfijnen gezien. Het blijkt dat niet iedereen die de tour maakt dat geluk heeft.

Na daar een tijdje gekeken te hebben zijn we weer naar Torarica terug gevaren. Daar hebben we een taxi naar huis genomen. Na gegeten te hebben ben ik onder de douche gesprongen en heb ik alle foto’s benoemd. Ook heb ik nog het stuk van de afgelopen twee dagen geschreven. Al met al was het een erg leuke dag en zeker de moeite waard.

  • 20 November 2009 - 12:16

    Fam. Lamers Oafere:

    Hoi Mark,

    Proficiat met het behouden van jullie ISO certificaat, mede dankzij jou inspanning is het gelukt want het is toch een beetje jou ding geworden, nu hopen dat ze het behouden als je weer terug bent.
    Tijd voor een nieuwe opdracht dus, ook weer leuk een nieuwe uitdaging.
    En het werk voor school loopt volgens ik zo lees ook wel. Dus kun je gerust de toerist uithangen met je ouders, geweldige foto's, jammer dat je dolfijnen niet op de foto kon zetten lijkt me machtig mooi, Gijs is erg benieuwd naar het filmpje.
    Hier een bijna lentedag met zo'n 15- 16 graden, alleen kunnen we er weinig van genieten want Gijs en Janneke liggen ziek op de bank. Al zijn ze nu wat aan 't opknappen. Verder alles z'n gangetje, het weekend werken en ze hebben de schoen gezet in Winssen bij ons thuis, kijken of ze beter zijn zodat we die zondag uit kunnen halen.
    Werk ze nog ff en een fijn weekend.
    Liefs van ons.

  • 20 November 2009 - 17:07

    Hanny En Jac:

    Hoi Mark, Hannie en Johan,

    We zijn toch wel erg jaloers als we die reisverslagen lezen. We kunnen ons voorstellen dat het erg mooi is en vooral voor Johan als hij die gebieden weer ziet waar hij vroeger ook gewoond heeft. Is het Johan al gelukt om wat visjes te vangen maar het zal waarschijnlijk wel niet zo gemakkelijk gaan als met de forellen in Bergharen of Appeltern.

    Goed te horen Mark dat het me je stage zo goed verloopt. We vragen ons wel af of je de opgedane kennis goed kunt gebruiken bij je stage.

    Verder is in Druten alles rustig. Misschien wel leuk om te vertellen dat Wouter prins carnaval in Vierlingsbeek is. Als je hem als prins wilt zien moet je even naar de volgende site kijken: www.kkn.nl en dan bij de regio flits: jubileumprinsenpaarvierlingsbeek.
    Met de dames gaat het ook allemaal goed. Marije probeert een afstudeerplek te vinden en met Carmen gaat het ook goed al zijn het tegenwoordig meer Slechte Tijden dan Goede Tijden.
    In de Drutense politiek is op dit moment vrij rustig maar dat zal wel gaan veranderen als de verkeizingen weer dichterbij komen.

    Heel veel groetjes en liefs van ons allemaal vooral aan jullie Mark, Hannie en Johan en natuurlijk ook aan de rest van de familie.

    xxx
    Hanny en Jac

  • 20 November 2009 - 18:41

    Nick, Erwin + Judith:

    Hoi Mark

    We hebben 2 verslagen in een keer gelezen. Fijn om te lezen dat het qua school/ISO zo goed gaat. Prachtig dat je zo samen met je ouders mooie reizen maakt. We genieten hier tijdens het lezen. Hier zijn we druk met van alles. Morgen lekker een daggie niks doen en dan zondag weer werken.

    groetjes van ons 3e uit Nijmegen.

  • 22 November 2009 - 18:07

    Trudi:

    Hoi Mark,Hanny en Johan

    Wat een leuke verslagen weer en wat fijn dat jullie zoveel met z'n drietjes hebben gezien.
    Kei mooie foto's, jullie willen die vrouwtjes wel mee nemen naar Volendam, maar ik zou eerst ff Apeldoorn bellen!!, die konden het ook snel.
    Geniet nog de laatste dagen met elkaar en van t mooie weer, hier is het regen en storm!
    Hanny en Johan een goede reis voor over enkele dagen, p.s. ik zou nog bijboeken.

    groetjes Trudi en fam.

  • 23 November 2009 - 19:12

    Femke En Gerrie:

    Heey mark,

    Wat een lang verhaal weer. Wens Hanny en Johan maar een goede terugreis.

    Groeten Femke en Gerrie

  • 23 November 2009 - 19:56

    John De Heuvel:

    Hey Peeeeeeele kerel alles goed met je??zo te zien wel ik wens je veel succes de groetjes uit druuteh en boven-eind

  • 23 November 2009 - 20:16

    De Ossjes, Oafere:

    Hoi Mark,
    Het gaat je wel goed af met je opdrachten. Super joh. En het is weer leuk te lezen wat je daar allemaal beleefd ook in je vrije tijd. Als je straks terug bent heb je een fantastisch boekwerk waar je nog lang op terug kunt kijken. Nog even een paar dagen genieten van Johan en Hannie. Wens je hen een goeie terug reis van ons? Hier gaat alles z'n gangetje griepje hier en griepje daar, hartstikke slecht weer, regen, storm. De gewone dingen in deze tijd van het jaar. Succes met al je bezigheden en tot gauw.
    Liefs vanuit de Pas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mark

Actief sinds 23 Juli 2009
Verslag gelezen: 98
Totaal aantal bezoekers 83276

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2009 - 30 Januari 2010

Stage Paramaribo, Suriname bij het Krasnapolsky ho

Landen bezocht: